Facebook, Twitter, Hi5, MySpace, Linked-in - un studiu realizat în Marea Britanie arata ca femeile sunt cele care prefera sa foloseasca aceste platforme. Sunt sute de retele sociale virtuale, iar anul 2009 a fost anul maturizarii acestor cai de comunicare spectaculoase, eficiente si nu lipsite de controverse. Lucrurile obisnuite, maruntisurile de zi cu zi, dar si marile evenimente ale lui 2009 s-au consumat cu intensitate maxima în comunitatile virtuale, acolo unde milioane de oameni îsi regasesc amici de care nu mai stiau nimic din copilarie sau construiesc noi prietenii si unde îsi petrec cateva minute pe zi sau chiar zile întregi.
În doar un an, Facebook si-a triplat numarul membrilor. Cu 350 de milioane de utilizatori pe plan mondial, Facebook a ajuns astfel cea mai importanta retea sociala virtuala a lumii, detronand MySpace. Ca o comparatie, daca Facebook ar fi o tara, ar fi a patra din lume din perspectiva populatiei! Si Twitter, reteaua de microblogging, a înregistrat o crestere spectaculoasa, ajungand de la 4 milioane de utilizatori la începutul anului la aproximativ 40 de milioane în prezent. De altfel, Academia Internationala a Artelor Digitale si stiinta din New York a plasat Facebook si Twitter printre cele mai importante 10 momente din Internet ale ultimei decade.
Importanta si influenta acestor instrumente de comunicare au venit de la sine. De exemplu, în luna iunie, Departamentul american de Stat a cerut Twitter sa amane activitatile de întretinere pentru a permite opozantilor iranieni sa continue sa utilizeze platforma. Aceste retele au ajus atat de populare încat au detronat chiar si clasicul e-mail personal, arata un studiu realizat de Marea Britanie, iar datele arata ca femeile sunt cele care prefera sa foloseasca aceste platforme.
Celor aproape 400 de milioane de utilizatori cat aduna Facebook si Twitter li se adauga alte sute de milioane care au conturi pe Hi5, LinkedIn sau MySpace.
Retelele de socializare au si parti mai putin bune. Pentru companii, de exemplu, ele pot fi o adevarata gaura neagra pentru productivitate. Un studiu facut în Marea Britanie arata ca aceste platforme costa economia tarii mai mult de 1.38 miliarde de lire. Suma a fost calculata în functie de timpul pe care angajatii îl petrec la serviciu pe aceste site-uri. Si psihologii trag un semnal de alarma: retelele de socializare pot crea dependenta.